
Katram dzīvē ir savs skolotājs, ar kuru lepoties, kuru bieži atcerēties, kuram ikdienas steigā pajautāt: “Kā klājas, skolotāj?”
Šis raksts būs par latviešu valodas un literatūras skolotāju Ilgu Penku, kura Rūjienas vidusskolā ieradās 1985.gadā, tātad viņa savā pirmajā un vienīgajā darba vietā strādā jau 37 gadus. Uzsākot darbu Rūjienas vidusskolā, skolotāja Ilga bija ne tikai jauna, skaista, bet arī stingra un prasīga. Kā viņa spēja līdzsvarot prasīgumu ar iejūtību? Kā spēja izskaidrot nesaprotamo?
Skolotājs – tā ir viena no atbildīgākajām profesijām pasaulē. Skolotāja Ilga ir cilvēks, kurš ar savu ikdienas darbu ietekmē skolēnu dzīvi, palīdzot viņiem sasniegt nākotnes mērķus. Skolotājas Ilgas konkrētība, mērķtiecība un neatlaidība, organizējot mācību procesu, mudina skolēnus nemitīgi tiekties pēc augstākiem rezultātiem.
Uz jautājumu - kādēļ izvēlējāties pedagoga profesiju? - Ilga atbild: “Jau daudzreiz esmu stāstījusi, ka manas sapņu profesijas bija, pirmkārt, ģeologs, jo mani ļoti ietekmēja kinostudijas “Mosfilm” mākslas filma „Ja es iemīlēšu” par jaunu ģeologu, otrkārt, ķirurgs, jo man bija liela interese par cilvēku dzīves kvalitātes uzlabošanu ar skalpeļa palīdzību un, treškārt, skolotāja, jo mācīju visas māsīcas un vienīgo brālēnu, kurš vēl pēc daudziem gadiem manus vadītos pārgājienus dabā atceras kā skolas iepazīšanu pirms skolas. Kad beidzu vidusskolu, sapratu, ka trešais variants sevī ietver arī abus iepriekšminētos, jo skolotājam kā ģeologam katrā skolēnā jāierauga tā dziļākā būtība un kā ķirurgam reizēm jārīkojas ar savas rīcības vai audzināšanas skalpeli, parādot, ka dzīve kļūst vērtīgāka, ja izgriež to, kas traucē pilnveidoties. Tieši tādu es redzu arī savu darbu turpmāk – ģeologa acs, ķirurga skalpelis un pedagoga tolerance nodrošinās sadarbību ar izglītojamajiem, savukārt sadarbība – vēlamo rezultātu sasniegšanu. Man ir svarīgi būt skolotājai, jo tā ir nemitīga sevis pilnveide, un, attīstot sevi, es spēju dot ko labu citiem.”
“Pedagoga darbā mani iedvesmo ikdienas izaicinājumi, neviena diena skolas dzīvē nav identiska jau kādai citai aizvadītai dienai. Ieejot pa skolas durvīm, es zinu to, ko es esmu ieplānojusi šai dienai, bet nekad nezinu, kā ieplānotais realizēsies, sadarbojoties ar skolēniem,” saka Ilga.
Skolotāja Ilga, dodot no sevis labāko, iedvesmo bērnus mācīties un palīdz viņiem piepildīt savus sapņus: “Katrs cilvēks sevi var celt un arī gremdēt. Es izvēlos pirmo variantu. Mani neuztrauc dzīves sīkumi, filozofiski skatos uz globālām problēmām. Nekāroju pēc vecāku, skolēnu vai kolēģu atzinības, neīstas laipnības – es pati zinu, kas es esmu un kāda es esmu. Mans moto – ja tev ir, ko teikt, pasaki acīs, tikai neaizmirsti par objektīviem, nevis emocionāliem un nepārbaudītiem argumentiem! Savā saskarsmē un sadarbībā ar kolēģiem es esmu atbalstoša un lietišķi koleģiāla, ar skolēniem un viņu vecākiem – savstarpēju cieņu veicinoša, bet ne familiāra, un šādas attiecības nekad neesmu nožēlojusi.
Veiksmīgai sadarbībai ar skolēniem, vecākiem, kolēģiem man ir „3 JĀ un 3 NĒ” likums, es attieksmē pret visiem iepriekš nosauktajiem saku JĀ tolerancei, atbalstam, lietišķai draudzībai un NĒ favorītismam, lišķībai, divkosībai,” atklāj Ilga.
Skolotājas Ilgas audzēkņi par viņu saka:
“Skolotāja Ilga ir ātra un vienmēr laikus izlabo visus darbus. Nav ilgi jāgaida, lai redzētu savu atzīmi. Skolotāja Ilga iemācīja mūs ne tikai lasīt, rēķināt, rakstīt sacerējumus, bet arī daudz nozīmīgākas lietas, proti, - kā atšķirt labo no sliktā, ielika pamatus izpalīdzībai, iejūtībai. Viņa ir tā, kura iesēja mūsos darba tikuma un cilvēcības sēklu... Kopā ar skolotāju Ilgu esam devušies pārgājienos, kuri vienmēr bijuši izzinoši, esam stādījuši rozes Rūjienas Ternejas parkā. Viņa ir tā, kura ielika pamatus veiksmīgam klasesbiedru kolektīvam, tālāk tas jāveido mums pašiem!” (Elizabete)
“Ilga ir gudra, jauka, asprātīga, labsirdīga un neatlaidīga. Viņas stundās apkārt peld prieks un zināšanas. Es esmu ļoti priecīga, ka skolotāja Ilga man māca latviešu valodu un literatūru, bet vēl vairāk priecājos, ka viņa ir manas klases audzinātāja. ” (Zane)
“Skolotāja ir jauka, bet ļoti stingra. Mums bieži veidojas interesantas diskusijas. Skolotāja Ilga ir lieliska skolotāja.” (Patrīcija)
“Skolotāja Ilga ir ļoti skaista, stingra un labi visu iemāca. Diemžēl skolotājai Ilgai nepadodas ziedu audzēšana, bet kopīgi mēs kādu izaudzēsim!” (Raivo)
Sniegt bērnam pamatu tam, lai viņš tiektos pēc panākumiem, būtu neatlaidīgs un rezultātā sasniegtu iecerēto, nebūt nav tas vieglākais darbs. Jau 37 gadus skolotājas Ilgas ikdiena paiet Rūjienas vidusskolā, izglītojot skolēnus.
Audzēkņi atzīst, ka skolotāja Ilga ir iemācījusi domāt un raudzīties tālāk par ierasto horizontu.
Lai veiksmīgi pildītu pedagoga darbu, nepieciešams kolēģu savstarpējs atbalsts un uzmundrinoši vārdi.
Alda Alksne: “Ilga -mērķtiecīga, neatlaidīga un vienmēr gatava uzdrīkstēties. Skolotāja, kas nemitīgi motivē skolēnus augstākiem mācību sasniegumiem un apgalvo, ka nav tāda vārda: ”Nevaru!” Prasīga ne tikai pret skolēniem, bet arī pret sevi un iedvesmo kolēģus ar savu profesionalitāti gan mācību, gan audzināšanas jomā.”
Marika Glušonoka: “Ilga ir ļoti labs mentors jaunajiem pedagogiem. Viņa prot iedvesmot un iedrošināt. Viņas viedoklis vienmēr ir racionāls, Ilga konsekventi turas pie pateiktā. Ar Ilgu ir viegli sadarboties. Viņas viedoklī ieklausās daudzi kolēģi.”
Laine Vasiļjeva: “Kolēģe Ilga ir mērķtiecīga, precīza un prasīga pret sevi un citiem. Viņai svarīgi, lai Rūjienas vidusskolas vārds skan novadā un valstī, ja būtu iespējams, izdomātu, kā to skandināt arī pasaules līmenī. Apbrīnoju viņas spēju pamanīt visus konkursus un iesaistīt tajos skolēnus. Ilgai piemīt izcilas prasmes sagatavot skolēnus olimpiādēm un vienmēr gūt labus rezultātus. Ilga ir iemantojusi skolēnu respektu. Viņas stundu sākumu kavējumi nav iespējami. Izmēģina visu jauno! Brīnišķīgi ir ar viņu sadarboties. Ilga neskopojas ar atzinīgiem vārdiem, spēj iedvesmot un iziet no komforta zonas.”
Amanda Rakecka: “Strādāju tikai nesen šajā skolā, bet Ilga šķiet stingra, vienmēr ar savu viedokli un lieliskām idejām, vienmēr smaidīga un pretimnākoša!”
Arta Markina: “Par Ilgu varu teikt - Ilga ir viena no tām skolotājām, ko no sava skolas laika atceros kā ļoti stingru, ļoti patīkamu. Skolotāja Ilga prot savās stundās gan noturēt skolēnu interesi, gan panākt, ka klasē ir kārtība, gan arī kopā ar skolēniem pasmieties.
Domāju: ja nākotnē turpināšu strādāt skolā, vēlētos, lai es kā skolotāja līdzinātos viņai. Šobrīd man ir lieliska iespēja strādāt kopā ar Ilgu kā 7.klases audzinātājai. Ja sākumā Ilgas organizētība un vēlme visu izdarīt perfekti mani nobiedēja, tad uz šo brīdi varu teikt, ka esmu tik daudz no viņas mācījusies. Ilga ir kolēģe, kas liek gan skolēniem, gan arī jau pieaugušam cilvēkam, tas ir man, noticēt saviem spēkiem, nepadoties. Ilga motivē. Tik daudz vēl no viņas varu mācīties. Paldies Ilgai!”
Jautājot Ilgai, kuri ir spilgtākie iespaidi skolas dzīvē, viņa akcentē: “Daži spilgtie notikumi, kurus atceroties, ir silti un labi, un priecīgi, ka esi viena no RV saimes. Spilgti atmiņā palikuši audzināmo klašu izlaidumi un gatavošanās tiem. Atminos pīlādžu alejas stādīšanu, kurai šogad var svinēt desmitgadi. Un skolotāju eglīte pie laipām (22.12. 2016). Bija ļoti auksts laiks, sildīja ugunskurs un tēja, un visu kolēģu iesaiste. Vissiltākās atmiņas par Žetona vakaru (03.03.2017).Tās sagādāja prieku un gandarījumu vēl ilgi pēc pasākuma. Kopīgi esam devušies ārzemju braucienos. Viens no tiem-brauciens uz Portugāli- ļoti īpašs. Paldies A.Deksnei par brauciena organizēšanu! Skolas 100 gades salidojums ir spilgtā atmiņā ar grāmatas “Rūjienas vidusskolas dienasgrāmata 1919 – 2019” atvēršanu. ”
Ilga ir aktīva skolotāja, jautāju, kur viņa smeļas spēkus ikdienas darbam?
“Brīvajā laikā daru ikdienišķas lietas, ko dara ikviens privātmājas īpašnieks, - rūpējos par vidi sev apkārt, lai ne tikai ģimenei, bet arī ciemiņiem būtu patīkami uzturēties tajā. Brīvajā laikā dodos pārgājienos, apmeklēju kultūras pasākumus un lasu grāmatas. Mācos cept maizi. Vasarā patīk rūpēties par to, kas aug dārzā un siltumnīcā, bet rudens pusē priecāties par ražu un tās novietošanu pagrabā vai saldētavā. Mans spēka avots ir mani vistuvākie cilvēki: vīrs, meita, dēls, manas māsas,” atklāj Ilga.
Rūjienas vidusskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja Ilga Penka 2022.gada 7.oktobrī saņēma Valmieras novada pašvaldības apbalvojumu “Balva izglītībā”.
Apbalvojums piešķirts par pašaizliedzību, humānismu, augstu profesionālo meistarību un radošu darbību pedagoģiskajā procesā un ieguldījumu izglītības iestādes sistēmas attīstībā, kā arī prasmi novērtēt un veicināt katra izglītojamā individuālo spēju attīstību un personības izaugsmi mācību jomā, par veiksmīgu sadarbību ar izglītojamo vecākiem un izglītības iestādes darbiniekiem.
Ilga - skolotājs, kas mīl savu darbu un dara to ar prieku. Paldies par darbu Rūjienas vidusskolā!
Direktores vietniece
Aiga Siliņa

